Rabu, 26 Februari 2014

Keindahan Alam Semulajadi


  Nampak cantik sangat gambar2 air terjun ni kan......semua air terjun ni terdapat kat negara Cina. Bagi sapa2 yang ada niat nak pi melancong ke Cina tu...nanti boleh la mai kat tempat air terjun ni..Kak ros jumpak gambar2 ni semua dekat sini...Ok..jom ,mai kita pi tengok betapa cantiknya salah satu lagi ciptaan allah yang maha esa......
6
Terletak di daerah perbatasan Zhenning County,terdiri dari air terjun Huangguoshu dan sekelompok air terjun yang lebih kecil .Dengan lanskap subtropis dan peninggalan budaya Buyi  dan Miao.
5
Dari semua air terjun yang menawan di Jiuzhaigou,air terjun Nuorilang,adalah yang paling menakjubkan.Berada di ketinggian 2.365 meter di atas permukaan laut,325 meter pada titik terlebar,dengan kepala air terjun 30-40 meter dan arus air rata rata 5,8 meter kubik per detik.
4
Air terjun Jiulong selama musim banjir,membawa tanah merah ke lebih dari setengah wilayah Yunnan,sehingga provinsi ini di kenali sebagai "Dataran Tinggi Tanah Merah".pada musim banjir.arus air meningkat secara dramatis,membawa banyak tanah merah mengakibatkan air terjunnya berwarna merah.
3
Air terjun Hukou(Kettle' Mouth) di sungai kuning terletak di bahagian Shanxi-Shaanxi dari lembah sungai kuning. Ini adalah salah satu dari beberapa air terjun kuning di dunia  dan memiliki ketinggian sekitar 30 meter,dengan lebar lebih dari 1,000 meter,dan memiliki arus air rata rata 1.010 meter kubik per detik.
2
Air terjun Detian(Virtuous Heaven) ini terletak di perbatasan dua negara,iaitu antara kota Shuolong,Daxin County di Guangxi dan Yuxi Chongqing County di CaobBanf, Vietnam
1
Air terjun Tsangpo Badong adalah air terjun  yang paling spektakuler,primitifdan misterius di Cina.Dengan total panjang 2.840 km,ini merupakan sungai terpanjang  ke-23 di dunia Dalam hal arus air,air terjun ini     menepati urutan ketujuh-16,290 meter kubik per detik.
sumber: http://rozisalehin.blogspot.com/2011/11/keindahan-alam-semulajadi.html

Tidak ada komentar:

Posting Komentar